– Norsk Lokomotivmannsforbund har tatt konsekvensen av at EU er markedsliberalismen satt i system og er et angrep på ikke bare norsk jernbane og suverenitet, men arbeidsfolks faglige rettigheter. Vi krever derfor at EØS-avtalen blir sagt opp.
Det sa forbundsleder Rolf Ringdal i sin kraftfulle appell til ti tusen frammøtte på 1. mai-arrangementet til LO i Oslo på Youngstorget. Her kan du lese hele talen hans, som startet med en oppfordring til solidaritet med Venezuela mot USA-imperialismens kupplaner.
Kjøpekrafta øker overhodet ikke uten lokale tillegg. Etter mekling på overtid klarte ikke LO en gang å komme i nærheten av firetallet som «ramme» for årets oppgjør.
De som må nøye seg med fattige to og ei halv krone i timen (0,75 prosent) går garantert ned i reallønn i 2019, ikke opp. Heller ikke de ganske få som mottar det oppskrytte lavtlønnstillegget har stor grunn til å juble.
Det er brudd i forhandlingene mellom LO og NHO i årets mellomoppgjør med varslet plassoppsigelse for 163 000 i privat sektor.
Men hva er det LO egentlig krever? Det får ikke de som det er varsla plassoppsigelse for vite, annet enn at oppgjøret skal «merkes på lommeboka».
Mellomoppgjøret handler bare om lønn. I år må kravet være minst fem prosent generelt tillegg dersom ikke kjøpekrafta skal fortsette å rase.
Vinner NHO i 2019 også? LO overleverer tariffkrava til NHO ved hovedoppgjøret 2018. Foto: Hege Nilsen Ahlquist. Pressefoto fra LO.
Representantskapet i LO møtes 19. februar for å fastsette krava foran årets mellomoppgjør. Alt annet enn kraftig økt kjøpekraft må avvises.
Måten ledelsen i Fellesforbundet og LO håndterer tragedien omkring reise, kost og losji (RKL) minner mest om en farse. EØS-tilhengerne har mistet grepet.