Faglig
- Detaljer
- Av: Redaksjonen
- Kategori: Faglig
Etter lange forhandlinger og mekling på overtid, er resultatet i det samordna hovedoppgjøret klart. Det gir lite å juble for.
I to av de fire hovedstridsspørsmålene har NHO gått av med seieren. I de to siste kan LO skilte med en halv seier.
- Detaljer
- Av: JRS
- Kategori: Faglig
Vårens hovedoppgjør kan ende med storkonflikt. Det handler om lønn etter et år med regelrett nedgang i kjøpekrafta, og det handler om å redde stumpene av pensjon og AFP.
Fellesforbundet vil legge føringene. EØS-avtalen legger på sin side føringer for Fellesforbundet.
Representantskapet i LO bestemte den 27. februar å gå for et samordna oppgjør, men med forbundsvise tilpasninger. Faren er stor for at Fellesforbundet og resten av LO går inn i striden om lønn, pensjon og allmenngjøring med en arm på ryggen.
- Detaljer
- Av: Redaksjonen
Nå er det nok! Onsdag 15. november setter fagbevegelsen foten ned og krever forbud mot bemanningsbyråene i Oslo-regionen.
Klokka 13:00 blir det stormønstring foran Stortinget. Dit kommer hundrevis av fagorganiserte og titalls faner fra foreninger i Fellesforbundet, El og IT-forbundet, Norsk Transportarbeiderforbund og mange flere. Også klubbene i de store bemanningsforetakene Adecco og Workshop (Manpower) har slutta seg til den politiske streiken. Se hele oversikten over tilslutta foreninger på FriFagbevegelse
Kravet er i første omgang å forby bemanningsforetak i byggebransjen rundt Oslofjorden, med hjemmel i Arbeidsmiljølovens §14.12.5
En rapport fra bygg- og elektroforeninger i Oslo viser at 85 prosent av innleien som foregår i Oslo og Akershus er i strid med norsk lov.
- Detaljer
- Kategori: Faglig
Oslo har som eneste europeiske havn fått verstingstemplet Port of Convenience (PoC).
At Det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF) erklærer Oslo som PoC (bekvemmelighetshavn) betyr at internasjonale konvensjoner regelmessig blir brutt og at lønns- og arbeidsforhold for sjøfolk og havnearbeidere er graverende. De internasjonale transportarbeiderne vil svare med full blokade.
- Detaljer
- Av: Jan R. Steinholt
- Kategori: Faglig
Den nye veipakka fra EU legger opp til et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av ei arbeidsuke, og har hviletidsbestemmelser som gjør det lovlig å kjøre 16 dager i strekk.
- LO-kongress med Ap-toppen som linjedommer
- Vil LO-kongressen lytte til grunnplanets nei til EØS?
- NIS og EØS mot sjøfolkene
- LO-ledelse uten tillit
- Solidaritetsbidrag til havnearbeiderne fra KPML og Revolusjon
- Trondheimskonferansen: EU er kapitalens redskap i kampen mot arbeidsfolk
- Havneblokadens bitre lærdommer
- En dramatisk dom over EØS-avtalen: EU-regler overstyrer norsk arbeidsliv!
- EØS-avtalen kan havne utfor bryggekanten
- – Full støtte til lokførerne!
- Og dér kom reallønnsnedslaget
- Opptrapping av sjukehusstreiken
- Lokomotivførerne vil ha Norge ut av EØS
- Vi trenger en kjempende fagbevegelse!
- Full støtte til de streikende i Hotell og Restaurant!
- EFTA-domstolen ypper til klassestrid