9 mai 2024

Abonnér for kr 150,–

Vipps til 114366 eller bruk betalingskort

Trump Israel Ian BY Carlos Latuff

Pyromanen Trump kan sette verden i brann. Da hjelper det ikke at regjeringa er «bekymret». Norge må fordømme USAs krigsprovokasjoner! Nei til all norsk krigsdeltakelse!

USAs drap på general Qasem Soleimani fredag 3. januar må fordømmes av alle som ønsker fred og et minimum av respekt for folkeretten. Soleimani var leder av Irans elitestyrker og tett på det øverste maktapparatet i Teheran. Regimets karakter gir ingen annen stat rett til å foreta utrenskninger. Likvidasjonen kan sidestilles med at Iran skulle ha drept en firestjerners USA-general på visitt i Mexico – bortsett fra at Soleimani har hatt høy status i hele den sjiadominerte halvmånen som strekker seg fra Libanon til Jemen.

Dronedrapet skjedde i Bagdad, Irak, på direkte ordre fra president Donald Trump. Et drap presidenten skryter åpent av. Det kommer i forlengelsen av en rekke amerikanske militære angrep, provokasjoner og troppeforflytninger i Irak og Syria. Angrepet handler om mer enn Iran, det er ledd i USAs strategi for å destabilisere en region der USA er på defensiven og mister innflytelse. En del av destabiliseringsstrategien er å gi en håndsrekning til terrorgruppene og fremmedkrigerne i Daesh og al Qaida. Sammen med den syriske hæren, kurderne og iranskstøtta militser er det Iran som er terroristenes hovedmotstandere.

Iran og landets allierte vil garantert hevne drapet, kanskje ved et angrep på en amerikansk base eller ambassade. Dette vil i neste runde bli brukt av USA-imperialismen for eskalering av konflikten, noe som kan utvikle seg til en krig i full skala. Det er en krig der Kina og Russland kan bli trukket inn, ettersom Iran står på terskelen til fullt medlemskap i Shanghai Cooperation Organization (SCO), som også er en sikkerhetspakt. Sammen med Kina og Russland har Iran nylig gjennomført felles marineøvelser i farvannene utenfor Hormuzstredet.

Det USA-lojale Norge vil raskt bli dratt inn i det som kan bli en storkonflikt

Utenriksminister Mike Pompeo omtaler det amerikanske droneangrepet på en enkelt iransk general som et forebyggende «forsvarstiltak». I neste omgang kan USA forlange at NATO-vasallene, som Norge, skal komme USA til unnsetning.

Situasjonen er ytterst alvorlig.

Norsk UD har ikke tatt avstand fra dette grove bruddet på all folkerett. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide nøyer seg med å si at hun er «dypt bekymret». Også Ap-leder Jonas Gahr Støre er «svært bekymret» for videre opptrapping … fordi «Irans revolusjonsgarde spiller en negativ rolle i en lang rekke konflikter i Midtøsten»! Den ellers krigsivrige opposisjonen i den amerikanske Kongressen uttaler seg i langt kraftigere ordelag.

Med sånne politikere er det åpenbart at det USA-lojale Norge raskt vil bli dratt inn i det som kan bli en storkonflikt.

• Vi krever at Norge tydelig fordømmer angrepet som et brudd på folkeretten.
  • De norske styrkene må ut av Anbar-provinsen og Bagdad umiddelbart.
  • Ingen norske krigsbidrag i noen som helst form, verken gjennom NATO eller en «allianse av villige» i Persiabukta.

Kommunistisk plattform – marxist-leninistene, 3. januar 2019.

Gjeldskrise i det kapitalistiske Kina
Storbyen Guangzhou. Illustrasjonsfoto: Huramaul fra Pixabay Et av verdens største...
Strømopprøret: Et rop om planøkonomi
Industriaksjonen, Nei til EU, Motvind Norge og andre krefter står sentralt i folkeopprøret mot...