Nå er det nok! Onsdag 15. november setter fagbevegelsen foten ned og krever forbud mot bemanningsbyråene i Oslo-regionen.
Klokka 13:00 blir det stormønstring foran Stortinget. Dit kommer hundrevis av fagorganiserte og titalls faner fra foreninger i Fellesforbundet, El og IT-forbundet, Norsk Transportarbeiderforbund og mange flere. Også klubbene i de store bemanningsforetakene Adecco og Workshop (Manpower) har slutta seg til den politiske streiken. Se hele oversikten over tilslutta foreninger på FriFagbevegelse
Kravet er i første omgang å forby bemanningsforetak i byggebransjen rundt Oslofjorden, med hjemmel i Arbeidsmiljølovens §14.12.5
En rapport fra bygg- og elektroforeninger i Oslo viser at 85 prosent av innleien som foregår i Oslo og Akershus er i strid med norsk lov.
Oslo har som eneste europeiske havn fått verstingstemplet Port of Convenience (PoC).
At Det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF) erklærer Oslo som PoC (bekvemmelighetshavn) betyr at internasjonale konvensjoner regelmessig blir brutt og at lønns- og arbeidsforhold for sjøfolk og havnearbeidere er graverende. De internasjonale transportarbeiderne vil svare med full blokade.
Den nye veipakka fra EU legger opp til et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av ei arbeidsuke, og har hviletidsbestemmelser som gjør det lovlig å kjøre 16 dager i strekk.
10 millioner medlemskroner til Ap, usle hundre tusen til havnearbeiderne. En EØS-motstand nøytralisert av sosialdemokratisk valgkamprus.
Sånn kunne vi ha oppsummert LO-kongressen. Men det ville ikke ytt rettferdighet til innsatsen fra opposisjonen, og heller ikke til en del av vedtaka som tross alt ble fattet.
LO-kongressen 2017.
Foto: LO/Maria SandLO-lederen åpnet kongressen med å oppfordre kapitalistene til å støtte opp om Arbeiderpartiet.
EØS-motstanderne kan på sin side støtte seg på en fersk meningsmåling som viser at bare en av fem LO-medlemmer vil ha EØS-avtalen.