Marxist-leninistisk tidsskrift og nettmagasin

F35. Originalfoto fra unsplash.

Det Moxnes og Sneve Martinussen kaller «sterkt nasjonalt forsvar» er ikke nasjonalt, men en utvikling av NATO sin angrepskapasitet.

Marie Sneve Martinussen sin framstilling av Forsvarsforliket i Klassekampen 18. september blir nokså uvirkelig for oss som faktisk har lest proposisjonen og Stortingets vedtak.

forsvarskommisjonen2021 omslagNoen hovedtrekk:

Bakgrunnen for forsvarsforliket er forsvarskommisjonen av 2021. Der satt alle partier, inklusive Rødt. Rødt sin representant Synne Bjørbæk, sluttet seg ikke til flertallet, men gav en særuttalelse.

Rødt sin særuttalelse ligger under punkt 18: Særuttalelser.

Stortingsproposisjon 87S kan sees på som en konkret oppfølging av arbeidet til forsvarskommisjonen.  Stortinget behandlet denne i juni og fattet enstemmig vedtak som er å betrakte som en tilslutning til proposisjonen. Ingen av Bjørbæk (Rødt) sine innvendinger er hensyntatt.

Innholdet i proposisjonen konkret:

Støtte til NATOs atomvåpenstrategi og å la Norge bli «forsvart» av atomvåpen. 

Sitat side 27: «NATOs avskrekkingsstrategi bygger på kjernevåpen, konvensjonelle styrker og missilforsvar, støttet av kapabiliteter i det ytre og digitale rom. Kjernevåpen forblir den ultimate sikkerhetsgarantien for alliansen».

Satsing på militæravdelinger til «out of area» operasjoner.

Sitat side 48: «Forventningene til at Norge stiller med substansielle bidrag til allierte operasjoner vil øke».
Side 53: «Flest mulig av Forsvarets kapasiteter må være anvendbare både hjemme og ute. Derfor må norske enheter og alt fast tilsatt militært personell, samt enkelte kategorier sivile og reservister, også være disponible for oppdrag både nasjonalt og i utlandet».

Overføring av kommandoen av nordiske styrker til Norfolk, Virginia.  

Med kommandosentral for Norden i USA og et norsk politikerkorps som ser det som en hovedoppgave å «please» USA, vil de norske militære avdelingene bli brukt i USA sine interesser og USA-kommandoen få fritt leide? Vil den formelle norske styringsretten noen gang bli brukt?
Sitat side 27: «NATO har et integrert militært kommandoapparat, felles forsvarsplanlegging og permanent tilgjengelige mekanismer for å ta beslutninger».
Side 27: «JFC Norfolk er pekt på som alliert fellesoperativt hovedkvarter».

Investeringer i NATO sin opprustningsplan.

Det gjelder våpen som F35, fregatter med helikopterstøtte, helikoptere til forsvarets spesialstyrker osv. Tabell 4.1 Framtidig styrkestruktur gir en helhetlig framstilling.

Sitat side 8: «Styrkingen av Forsvaret skal understøtte tett og integrert alliert samvirke og NATO som en troverdig og effektiv garantist for norsk og alliert sikkerhet».

Forsøker å binde Stortinget for 12 år

Sitat side 9: «Regjeringen legger derfor et tolvårsperspektiv til grunn. Det forplikter denne og kommende regjeringer og storting over tid, og vil gi forsvarssektoren forutsigbarhet til å komme i mål med det betydelige løftet».  

Jeg anbefaler alle interesserte å lese hele stortingsproposisjon 87S og Stortingsbehandlingen av saken. Det kan vanskelig oppfattes som noe annet enn en enstemmig tilslutning til USA og NATO sin opprustningsplan for å beholde kontrollen over verden.

Det Moxnes og Sneve kaller «sterkt nasjonalt forsvar» er ikke nasjonalt, men en utvikling av NATO sin angrepskapasitet.

Innlegget er tidligere publisert på forfatterens blogg og i Klassekampen (20. september 2024). Gjengis her med forfatterens tillatelse.

Vi oppgraderer nettsidene. I en overgangsperiode kan det skje endringer i menybildet og det visuelle uttrykket. 

Kontakt og informasjon

Ansvarlig utgiver er KPML Media
© Der hvor ikke annet er angitt, kan innholdet på våre sider republiseres etter denne lisensen CC BY-NC-SA 4.0

For abonnement på tidsskriftet, skriv til abonnement@revolusjon.no | For redaksjonelle henvendelser | Andre henvendelser: revolusjon@revolusjon.no

 

Kommunistisk plattform KPML

kpml150Revolusjon er talerør for Kommunistisk plattform – marxist-leninistene (KPML).

Signerte artikler står for forfatterens regning og representerer ikke nødvendigvis organisasjonen sitt syn.