Afef Redifi fra Tunisias arbeiderparti og partiets nystifta kvinneorganisasjon var en av talerne ved 8. marsmarkeringa i Bergen, der rundt tusen mennesker var møtt fram.
Dagen etter innledet hun på et bra besøkt seminar i Oslo i regi av Norges sosiale forum og Ladyfest.
Videoen er fra arrangementet i Bergen, der Gerd-Liv Valla var hovedtaler. Redifis appell starter etter ca. 21 minutter. Klikk på pila.
Les videre for vårt intervju med Redifi.
Arbeidende kvinner står i frontlinja under pandemien. Takken er applaus, og knapt nok det.
Bare sosialismen gir full kvinnefrigjøring! Se vår 8. mars-video her.
{jcomments off}Stemmeretten var lenge et kjønnsspørsmål, men til syvende og sist også et klassespørsmål.
Kampen i Norge for stemmerett for kvinner var nøye knyttet sammen med kampen for demokrati, arbeiderklassens framvekst og kampen for nasjonal selvstendighet. I år vil mange av de kvinnene som drev fram denne kampen bli hedret. Menn fikk allmenn stemmerett i 1898, det skulle gå 15 år før det også gjaldt kvinner.
Kan man bare kan velge seg et kjønn, helt uavhengig av biologien? Foto: Delia Giandein, Unsplash.
For materialister er det idealisme og metafysikk når noen insisterer på at det er deres subjektive virkelighetsoppfatning som bestemmer hvilket kjønn de er til enhver tid, helt uavhengig av objektive biologiske kjensgjerninger.
Interseksjonalisme – politisk metode eller småborgerlig identitetspolitikk?
Fra en tidligere 8. mars-markering i Bergen.
Foto: Lyubava Malysheva.De siste tiårene har venstresidens kvinnepolitiske teorier beveget seg vekk fra sitt marxistiske grunnlag og over til en postmodernistisk identitetspolitikk. Interseksjonalisme har blitt det nye moteordet i kvinnebevegelsen. Men hvor står teorien? Er det en måte å analysere og bekjempe undertrykkelse, eller et det enda en versjon av denne identitetspolitikken?
Side 2 av 4