Parat/YS vil ha en gjennomgang og regelendringer for å bekjempe streikebryteri i framtida. Bakgrunnen er rimeligvis det omfattende streikebryteriet som pågikk under Norwegian-konflikten. Intensjonen er god, men virkemidlene som blir foreslått, er kortsynte og prega av illusjoner om kapitalen og dens stat.
Pilotene i Norwegian fører en rettferdig kamp mot sosial dumping og streikebryteri i luftfarten.
Pilotene i Norwegian har reist seg mot ledelsen i et selskap som har sosial dumping som innbakt del av sin selskapsstrategi. Alle innenriksflyvninger er innstilt etter at streiken ble trappet opp fra onsdag, og de kabinansatte har varslet sympatiaksjoner.
Bjørn Kjos og Norwegian-ledelsen har svart med å opprette en rekke nye datterselskaper – midt under en pågående konflikt. Norsk Flygerforbund kaller det en voldtekt av spillereglene i arbeidslivet, mens den svenske statsministeren Stefan Löfven kaller bruken av streikebrytere for «usselt».
Både de streikende pilotene og de kabinansatte er organisert i Parat (YS). De får støtte fra både LO, Den europeiske transportarbeiderføderasjonen og piloter fra en lang rekke land og konkurrerende selskaper.
300 faglig tillitsvalgte har tatt initiativet til et opprop mot EØS som ble lansert på Trondheimskonferansen. Siden har mange flere slutta seg til. Oppropsteksten er gjengitt nedenfor.
EU vil også konkurranseutsette brevposten. © Foto: Posten Norge.Norge har i tjue år vært underlagt EUs indre marked med EUs fire markedsfriheter via EØS-avtalen. Tusenvis av EU-direktiver blir innført med lite debatt i folkevalgte organer. EU-domstolen griper inn i avtaler mellom partene i norsk arbeidsliv. Slik innsnevres demokratiet. Dette skjer til tross for at Norge i 1992 forutsatte at EØS-avtalen ikke skulle kunne påvirke arbeidslivets regler. I 2013 vedtok derfor LO-kongressen enstemmig at ILO-bestemmelser, norske arbeidslivslover og tariffavtaler skal være overordnet EØS-regler.
Foran tariffoppgjøret er det blåst nytt liv i janteloven for arbeidsfolk: Du skal ikke tro at du fortjener mer i lønn!
Mediene og økonomene har pepra oss fulle i flere måneder allerede: «De feite åra er forbi, nå må du innstille deg på minst fem magre.» Bakgrunnen er lav oljepris og fallende investeringer.
Den samme tenkninga ligger til grunn når LO legger rammene for mellomoppgjøret.