Hundrevis av Renault-arbeidere okkuperte fabrikken i Bursa 15. mai. Foto: Jacob Resneck/FSRN.Gjennom en to uker lang «ulovlig» konflikt har 25 000 tyrkiske metallarbeidere satt de legalistiske fagforeningene til side og vist at de vil ha en kjempende fagbevegelse på klassekampens grunn.
Erfaringene de har høstet har gyldighet også utenfor Tyrkia.
LO-ledelsen var invitert, men glimret med sitt fravær da et par hundre fagorganiserte og støttespillere fra inn- og utland viste sin solidaritet med de kjempende bryggearbeiderne.
Støttemarkeringa utenfor kontorene til det kommunale Oslo Havn fant sted etter at bryggesjauerne hadde aksjonert på Sjursøya tidligere på dagen. Etter en drøy halvtime dukket politiet opp på Sjursøyaterminalen – med våpen i beltet! Innsatslederen ga aksjonistene beskjed om å fjerne seg, etter å ha fått instruks fra høyere hold.
Bryggearbeiderne fortsatte marsjen bort til Vippetangen og kontorene til Oslo Havn KF.
Alle tog i Norge står stille i tre timer mandag 15. juni i protest mot jernbanereformen.
– Norsk jernbane vil enten bli mye dyrere eller mye dårligere. Eller begge deler.
Rolf Jørgensen, forbundsleder NLF.
Regjeringens universalmedisin synes å være privatisering, oppdeling, konkurranseutsetting og anbud. Nå er det jernbanen som står for tur, til tross for at land som Sverige og England kan skilte med svært dårlige erfaringer fra sine forsøk på det samme. I Sverige har jernbanen blitt stykket opp og privatisert. Det har vært mislykket.
LO-toppen er taus mens politi settes inn mot havnearbeiderne – denne gangen i Oslo. «LO i ryggen» begynner å få en annen klang enn før.
Havnearbeiderne i aksjon på Hjortneskaia i Oslo.
Foto: © Roar Langaard.Bryggearbeiderne i Oslo har over flere dager gjennomført aksjoner ved flere terminaler i Oslo Havn som nå opereres av tyrkiske Yilport.
Politiet holdt seg på avstand både på Hjortneskaia og ved Ormsund i forrige uke, men dagens aksjon på Bekkelagskaia førte til at 12 aksjonister ble innbrakt, angivelig fordi de blokkerte trafikken. En havnearbeider ble påkjørt av en av sjåførene til Bring. Det var sjølsagt havnearbeideren som ble arrestert!
Den 19. mai blei det gjort vedtak om at Oslo losse- og lastekontor (OLLK) skal legges ned. De to styrerepresentantene fra Oslo Bryggearbeiderforening stemte imot. De mener at vedtaket strider mot avtaleverket, blant annet fordi det ikke er gjennomført forutgående drøftingsmøte.