Varsler ny utflagging til sjøs.
700 jobber kan forsvinne i Color Line når regjeringa tillater rederiet å flagge til det internasjonale skipsregisteret NIS.Andre fergeselskaper, som DFDS, vil trolig følge etter.
Til nå har NIS-registeret vært forbeholdt skipsfart som ikke går i norsk kystfart. Andre fartøyer og fergetrafikk har vær henvist til det ordinære skipsregisteret NOR.
Overvåkingsorganet ESA åpnet i fjor sak mot Norge vedrørende fartsområdebegrensningene som gjelder for utenriksferger i NIS. ESA mener det strider mot EØS-avtalens krav om fri bevegelighet av tjenester at NIS-skip ikke får transportere passasjerer i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn.
NIS er et «sosial dumping-register» som ble opprettet av Brundtland-regjeringa i 1987 for å tilfredsstille norske rederes krav om skatterabatt slik at de skulle flagge «hjem» fra bekvemmelighetsland som Panama, Liberia og Kypros.
Ved å endre forskriften kan regjeringa åpne registeret for fergetrafikken i Skagerrak og Nordsjøen. Dermed tilfredsstiller de både ESA og Color Line.
Dette vil i neste omgang true jobbene også til mange svenske og danske sjøfolk på fergene. Også de vil sikkert bli erstattet med billig arbeidskraft fra for eksempel Asia. Danmark og Sverige har bare ett skipsregister. Rederier som Stena og DFDS kan nå fristes til å velge NIS.
Spørsmålet som antakelig ingen tør stille på LO-kongressen i mai, er om den sittende ledelsen fortjener tillit. For ikke å snakke om fornyet tillit.
Gerd Kristiansen.
Foto: LO / Tom IsaksenMye kan sies om LOs ledelse de siste hundre åra, men ingen har som den nåværende LO-toppen unnlatt å følge opp vedtak fra kongress og representantskap.
Kommunistisk plattform (marxist-leninistene) og Revolusjon har konsekvent støttet havnearbeiderne siden blokaden startet i november 2013.
Selv om bidraget vårt er beskjedent, markerer vi solidaritet også etter at kampen er avsluttet. KPML og Revolusjon har bevilget kr 1500,- til støttefondet.
«Den økonomiske krisa i Europa er kapitalismens krise. EU fungerer som et redskap for kapitalen i kampen mot arbeidsfolks interesser i Europa. I dette inngår å svekke nasjonalstatene og overføre mest mulig makt til et overnasjonalt EU.»
Boye Ullmann er faglig leder i Nei til EU og organisasjonsarbeider i Fellesforbundet. Han høstet tordnende applaus for sitt innlegg om EØS og bemanningsbyråene.
Foto: Nei til EU © CC-BY-NC Slik lyder innledninga på den fire sider lange resolusjonsteksten vedtatt på den årvisse faglige Trondheimskonferansen som samler 500 tillitsvalgte. Konferansen vedtok også en rekke enkeltresolusjoner for utmelding av EØS, fortsatt solidaritet med havnearbeiderne etter Høyesterettsdommen, vern om velferd og rettigheter, kamp mot velferdsprofitører og for internasjonal solidaritet.
Transportarbeiderforbundet avslutter boikotten av havnene i Drammen, Mosjøen og Tromsø. Også i Risavika ved Stavanger, utgangspunktet for havnekonflikten som startet i november 2013.
Fanemarkeringer har det vært mange av. Men sympatistreikene kom aldri.Forbundet bøyer dermed av for høyesterettsdommen før jul som erklærte havneboikotten for å være ulovlig og i strid med EØS-avtalen.