Faglig kommentar Arbeidsplass og fagforening

Styrt OLLK-konkurs, tariffbrudd og snikprivatisering av Oslo havn

Er det slik at Oslo Havn KF står over alle lover og regler vi har her i landet? «Bryggersjauerfrua» redegjør nedenfor for hva som foregår etter konkursbegjæringa i Oslo Losse- og Lastekontor, en styrt konkurs for å frata havnearbeiderne tariffesta arbeid. Red.

Vil pense arbeidsgiveransvar og tariffavtaler inn på et sidespor

Cargolink prøver seg med en Norwegian-manøver

– Omorganiseringen av driften i Cargolink er et forsøk på fagforeningsknusing, sier Norsk Lokomotivmannsforbund. Lokførerne forventer at LO bruker makta si til å sette en stopper for pulverisering av arbeidsgiveransvar og tariffavtaler.

– Vi forventer at LO bruker sin makt og politiske innflytelse til å hindre at dette blir framtidas arbeidsliv.

Fra solørbanen. Foto: Wikimedia Commons.Fra Solørbanen.
Foto: Wikimedia Commons.
Bruk av outsourcing og vikarbyråer (bemanningsselskaper) har lenge florert. Den nye trenden er at etablerte konserner stykker opp den egne virksomheten for dernest å leie kjernetjenester og spisskompetanse av nyoppretta datterbedrifter og entrepriseselskaper. Ansatte med spesialkompetanse flyttes over til datterselskaper som deretter leier ut tjenestene til den faktiske arbeidsgiveren.

– Men hvor er LO sentralt?

Nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Tommy Torgersen, talte for havnearbeiderne på Youngstorget 1. mai.

Torgersen konfronterte tausheten fra den sentrale LO-toppen: «LO har ved flere anledninger hevdet å støtte oss, men vi må se det. Et vedtak er ikke verdt papiret det er skrevet på lenger. Vi må se handling, vi må se støtte, vi må se LO. Nå!»

 

Likte du det du leste? Vipps noen kroner til Tidsskriftet Revolusjon #114366 eller bruk Donér-knappen nedenfor.

Tusen takk for bidraget!

Personvern