mandag, 17 12 2018

Den spinndyre fregatten KNM «Helge Ingstad» var på vei tilbake fra Trident Juncture-øvelsen da den kolliderte utenfor Øygarden i Hordaland.

KNM Helge Ingstad etter havariet. Fregatten er an av fem i Fridtjof Nansen-klassen. Foto: ForsvaretKNM Helge Ingstad etter havariet. Fregatten er an av fem i Fridtjof Nansen-klassen. Foto: Forsvaret

Det tynne skroget tålte ikke sammenstøtet med det Maltaregistrerte tankskipet «Sola». Med alt sitt toppmoderne avanserte utstyr «overså» brua på Helge Ingstad et 250 meter langt fartøy. Tross radioadvarsler fra TS Sola, holdt fregatten stø kurs til sammenstøtet var et faktum.

Fregatten hadde kostet fire milliarder da det ble sjøsatt i 2007. Sammen med fire søsterskip ble krigsskipet bygget ved et spansk verft, til laveste anbud.

Ettersom staten er selvassurerende, blir hele regningen for fadesen i siste instans sendt til norske skattebetalere. Dessuten ble olje- og gassproduksjonen på fem felt stanset i mange timer. Dermed kommer det nok en ekstraregning fra oljeselskapene til Forsvaret.

Så prislappen for Trident Juncture ble plutselig enda større. Det er bare å finne frem gladboblene igjen.

Andre presseoppslag

  • Nå som vi må spare inn, er det godt å vite at regjeringa passer på at det ikke blir sløst bort penger på Bestemødre for fred og lignende. Ikke fred å få, som Hege Ulstein skriver i Dagsavisen.
  • Forsvaret leker gjemsel med oss. Les Arne O. Holms bitende ytring på nrk.no
  • Nato har bekreftet at KNM «Helge Ingstad» drev med navigasjonstrening (!) på tidspunktet kollisjonen fant sted, skriver VG.
  • En amerikansk marineoffiser var ombord på KNM Helge Ingstad da skipet kolliderte. Offiserens rolle blir nå etterforsket, melder TV2 og BT.

Personvern